Lid worden

column
Column: Krijg ik nu korting?

14 juni 2018

We kennen ze allemaal. De buurmannen die op verjaardag breed uitgemeten vertellen over de keukenboer die ze onder druk hebben gezet om korting te geven toen ze een nieuwe keuken uit hadden gezocht. Uren aan het uitzoeken besteed en toen de kogel door de kerk was kwam het hete hangijzer: de prijs! Oei oei, de keukenboer zou zijn rekenmachine wel eens laten roken voor deze speciale klant. Met kloppend hart wachtte de buurman op de prijs die op papier werd geschreven. Zo’n prijs roep je natuurlijk niet maar wordt met betekenisvolle blik aan het papier toevertrouwd. Ha! De buurman had tuk! Toch maar mooi de magnetron er gratis uitgesleept. Zeker zo’n 5% korting over het totale bedrag. Een deal! Hetzelfde geldt natuurlijk voor auto’s, meubels en andere grote aankopen. De keukenboer zwaaide ze vrolijk uit want die had op een gratis koelkast gerekend, en dat viel toch even mee. Dit is in de keukenhandel een normale gang van zaken.

Het komt tegenwoordig regelmatig  voor dat mensen korting vragen, ook bij ons. Niet in de laatste plaats omdat er het gehele jaar door bij vrijwel iedere grote keten acties zijn en omdat de consumentenprogramma’s daar enthousiast toe aanzetten. Is het niet gratis verzenden, dan is het wel Black Friday of korting omdat het wel 20 graden is die dag. Men is daar dus aan gewend. En die grote ketens ook. Dus die kopen daar speciaal voor in tegen lage prijzen, marge gegarandeerd, niks aan de hand en de klant denkt dat hij een superdeal heeft. In het Verre Oosten worden grote orders geplaatst bij goedkope fabrieken die maar al te graag die grote orders maken, al dan niet geholpen door de gehele familie, leeftijd onbekend zullen we maar zeggen. De fabrieken hebben dan weer een fijn orderbestand en kunnen daar met het hele dorp van eten. Snel leveren is geen probleem met zo’n grote klant, daar ren je natuurlijk hard voor. En de ketens verkopen in ieder geval in slappe tijden ook nog veel goedkope kleding/ laptops/ accessoires of andere producten. En de uitverkoop wordt steeds maar oninteressanter voor de klant. Er is altijd wel ergens een actiecode te vinden dus geen haast.

Hoe anders is het in de markt voor speciale maten, zoals de markt waar wij lange mensen met grote voeten in vallen. De detaillist in speciale maten bestelt aan het begin van het voorgaande seizoen de nieuwe collectie, dus als de winter nog niet voorbij is dan is de nieuwe wintercollectie alweer ingekocht. Dat geldt zowel voor schoenen als voor kleding. Dat moet omdat het in veel gevallen speciale producties betreft die niet in het normale productieschema van een leverancier vallen en bij ruimte in de productieschema’s worden gemaakt. Kleinere aantallen want het blijft een kleine doelgroep met aangepaste maatspecificaties, dus aangepaste patronen voor kleding, andere mallen van schoenen en grotere sokken die uit de speciaal ingestelde breimachine komen. Voor veel leveranciers betreft het dus service- artikelen waar ze minder aan verdienen dan aan normale maten. Daarvan verkopen ze er immers veel meer, en een machine die eenmaal is ingesteld die produceert wel door. Vaak moeten wij als klanten dus de voering uit de keel kletsen om onze producties te kunnen onderbrengen in onze speciale maten. En daar hangen dan weer hogere prijzen aan, dus een lagere marge. Tijd is geld, ook voor producenten. Tel daar bij op dat het lastiger is om onze spullen uit te verkopen omdat onze doelgroep kleiner is. Ook is het zo dat grotere mensen gemiddeld genomen iets zwaarder zijn dan kleinere mensen simpelweg omdat ze langer zijn. Hier komt dus ook, met name bij schoenen, het aspect kwaliteit om de hoek kijken. Zwaardere mensen kunnen maar beter goede schoenen dragen als ze nog lang gezond en lekker willen lopen. Veel beter voor de voetjes.

Het bovenstaande verklaart waarom de in lengtematen en grote schoenen gespecialiseerde winkelier graag goede kwaliteit kleding en schoenen verkoopt, en niet excusez-le-mot, de waaiboomhouten spullen die tegenwoordig vaak in de winkels (ketens) te vinden zijn in grote maten. Maar de verkoopseizoenen worden korter doordat er overal wel een kortingsactie te vinden is. Daar moet je als specialist in bijzondere maten tegenop boksen omdat de klant er aan refereert, want die heeft al 314 kortingsmails per dag in zijn inbox en denkt inmiddels dat dat normaal is.

De zelfstandige detaillist in lengtematen en grote schoenen heeft een heel ander verdienmodel dan de grote ketens maar wordt wel geconfronteerd met de onterechte vergelijking op gebied van prijs en korting. En voor mijzelf gesproken: deze kleine zelfstandige is wel een gepassioneerde winkelier, die hart heeft voor de lange medemens met de grotere voet, en die graag de behoefte aan lange kleding en grote schoenen vervult, omdat er veel blije klanten zijn, omdat het leuk is zelf te kunnen bedenken of het panterprint of zebra wordt het komend seizoen, omdat er bij een jubileum klanten met bloemen komen en zelfs medailles voor de goede service. De meeste klanten komen tenslotte ieder seizoen weer terug. En dan hebben we het nu niet eens over het internetgeweld waar de kleine winkeliers amper tegenop kunnen. Die hebben namelijk geen investeerders achter hun bedrijf staan die niet op een euro kijken. Dit alles maakt dat ik hoop dat u begrijpt dat het pittige tijden voor de kleinere winkeliers zijn, overigens niet alleen in onze tak van sport, maar ook bij veel zelfstandige collega’s om ons heen, maar dat ik ook denk dat u wel blij wordt van onze service en kwaliteit. Let wel, ik klaag niet maar probeer duidelijk te vertellen hoe het in elkaar zit.

Waar gaat het dan heen? Nou, in eerste instantie hopen wij dat de mensen bij ons als specialisten blijven kopen. Eerlijke prijzen, goede kwaliteit, met redelijke marge. Het geld klotst allang niet meer tegen de plinten in de detailhandel, voor zover dat ooit ergens het geval is geweest. Dat betekent dat het voor ons beter zou zijn als er een vastgestelde periode van uitverkoop zou zijn. Duidelijk voor iedereen. Maar of dat gaat gebeuren, daar zijn de geleerden in Den Haag nog niet uit, voor zover ze daar al serieus over nadenken. Verder hoop ik dat u als klant begrijpt dat aan elke kwaliteit een prijs hangt en dat speciale artikelen en maten nu eenmaal niet massaal worden geproduceerd, dus per definitie niet spotgoedkoop kunnen zijn. En bedrijven die altijd maar aanbiedingen hebben, of standaard korting aanbieden zijn dus normaal gesproken te duur of hoog geprijsd. Wij geloven echter in onze prijs-/kwaliteitverhouding, en het licht moet bij ons in de winkel ook branden. Hoe vaak heb ik al gehoord dat men teleurgesteld was omdat een collega de winkel moest sluiten. Tsja, er moet wel gekocht worden in de winkel, het is geen museum.

En eigenlijk is het gek. Waarom vraagt de klant wel korting als hij 2 artikelen aanschaft in een winkel bij een kleine zelfstandige, maar heb ik nog niemand korting horen vragen bij de kassa van Albert Heijn, waar het gemiddelde gezin wekelijks en jaarlijks toch iets meer spendeert dan bij ons. En, wilt u graag dat de kleine zelfstandige blijft bestaan? Dan zal er toch echt bij deze specialist gekocht moeten worden, online of offline. Misschien iets om te overdenken als consument. Wij blijven ons best doen om grote schoenen en lange kleding te verzorgen, want dat is veel te leuk. Tot snel!

Esther Jansen