Lid worden

KLM kiest voor meer beenruimte in haar Boeing-777 vloot

19 november 2014

Het is voor veel reizigers een grote ergenis: het gebrek aan beenruimte in het vliegtuig. De ruimte voor de benen in de economy class van de meeste airlines is door de jaren heen steeds kleiner geworden. Lange mensen stappen vaak verstijfd en met pijnlijke benen uit het toestel. Maar er gloort licht aan horizon!

Afgelopen september is luchtvaartmaatschappij KLM gestart met het ombouwen van het interieur van haar Boeing-777 vloot. Deze vrijdag wordt de eerste 777-200ER met nieuwe stoelen ingezet. Het gaat hier om 'slim-line seats' van het Duitse merk Recaro, die meer beenruimte bieden door een dunnere en beter vormgegeven rugleuning. Dat is vooral te danken aan de hoger geplaatste 'seat pocket' voor literatuur, die voorheen hinderlijk op kniehoogte zat. De stoel was gepresenteerd op de Aircraft Interiors Expo in Hamburg en de KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die de stoel installeert.

KLM meldt dat onderlinge afstand tussen de nieuwe stoelen niet wijzigt (seat pitch) en de beenruimte voor de reizigers hierdoor verbeterd. KLM kiest er wel voor om in de 777-200ER meer stoelen in de breedte te plaatsen: de nieuwe stoelen worden opgesteld in een 3-4-3 indeling; in de oude opstelling was dat 3-3-3. In de 777-300ER staan bij KLM al tien stoelen op een rij.

Het totaal aantal stoelen in de 777-200ER komt op 316, twee minder dan voorheen. Daarvan zitten er 34 in World Business Class, 40 in economy comfort en 242 in economy; voorheen waren dat er respectievelijk 35, 34 en 249.

De stoelen zijn voorzien van een nieuw inflight entertainmentsysteem met onder andere 9 inch touchscreens in HD-kwaliteit en de mogelijkheid om via 'seat chat' te communiceren met medereizigers die niet in de buurt zitten. De compacte manier waarop het nieuwe entertainmentsysteem is geïnstalleerd zorgt ervoor dat er meer ruimte onder de stoelen ontstaat, dus geen hinderlijke kastjes meer.

Een andere verbetering is volgens KLM dat de nieuwe stoelen de lichtste in hun klasse zijn. Minder gewicht betekent brandstofbesparing, wat weer leidt tot een lager brandstofverbruik en lagere CO2-uitstoot.

De ombouw van de 15 Boeings 777-200ER's, die zeven tot elf jaar in dienst zijn, is eind 2015 gereed. Daarna volgen onder andere de Boeings 777-300ER's.

Bron: Luchtvaartnieuws
Foto's: (c) KLM