Lid worden

onderzoek
Stoelen testen voor de 79 nieuwe Intercity treinen van NS

27 maart 2017

De ontwerpfase van de nieuwe intercity van NS is in volle gang en dit doen zij deels samen met hun reizigers. Eind vorig jaar plaatste NS een oproep via sociale media om leden voor het nieuwe Trein Test Team te vinden. Uit de vele honderden reacties is uiteindelijk een team samengesteld. Jong en oud, klein en groot, reizend in 1e klas en 2e klas. Een goede mix van in totaal 25 personen die de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers vertegenwoordigen bij het ontwerp van de nieuwe Intercity.

Via Ieder(i)n heeft de Klub Lange Mensen een uitnodiging gekregen om namens de lange medemens deel te nemen. Ik ben dan ook ingegaan op deze uitnodiging om, waar nodig, invloed te kunnen uitoefenen bij het bepalen van een keus van de nieuwe stoelen.

Op 1 november was de stoelentest. In een hal te Amersfoort van NS was een testopstelling neergezet van verschillende aanbieders. Eerst  werd er door Maarten Bakker (Program Manager ICNG) welkom geheten en uitleg gegeven over het ontwikkeltraject voor 79 intercity treinen, oftewel 25.000 zitplaatsen, opgedeeld in 5 fasen. De eerste treinen zullen naar verwacht in 2021 in gebruik genomen worden.  Voor (lange) reizigers is het zitcomfort van de stoelen heel belangrijk. Aan het Trein Test Team was het de taak om hun mening te geven. Niet alleen over de zitting, de rugsteun, armleuningen en hoofdsteun, maar ook over accessoires zoals het klaptafeltje, tijdschriftennet, stopcontacten en USB-aansluitingen. Per testopstelling was er 20 minuten tijd om te proberen, te beleven en evaluatieformulieren in te vullen. 

De stoelenkeuze is een stapsgewijze aanpak: eerst beoordeelt NS op de (wettelijke) eisen. Dan volgt de waardering op prijs en kwaliteit. De kwaliteit bestaat uit onderhoud en comfort. Voor het onderhoud wordt gekeken of de stoel goed in elkaar zit, of deze makkelijk te onderhouden en te reinigen is en of de stoel bestand is tegen beschadigingen. Voor het onderdeel comfort vragen de NS de mening van het Trein Test Team. Na alle beoordelingen zal men de winnende stoel op details perfectioneren. Momenteel zit het ontwerptraject in fase 2. voor het Test team houdt dat in dat men kan meedenken over de kunst en beleving in de trein.

Het Trein Test Team reisde maandag 13 februari j.l. samen met een brede vertegenwoordiging van NS hiervoor naar de firma Alstom in Parijs, waar in een speciale 3D-studio (een bioscoop-achtige omgeving, met gebruikmaking van een 3D bril) een virtuele ‘sneak preview’ bekeken kon worden. Aangezien dit om vertrouwelijke informatie ging, mochten er geen foto-/filmopnames gemaakt worden. Na het bezoek van de studio was er ruimte voor voor overleg tussen NS en het Trein Test Team, tevens werd er een presentatie gegevens door Chris Bannink (consultant Aesthetical Design ICNG) over de indeling van de trein en eventuele kunst in de trein. Er was genoeg ruimte om als Trein Test Team hun mening te ventileren, er werden veel notities gemaakt en hopelijk kunnen deze bijdrage tot een verbetering in de details.

Waarschijnlijk wordt het Trein Test Team nog betrokken bij een volgende fase en als dat gebeurt laat ik dat natuurlijk weer weten. Klub Lange mensen was er tot zover in ieder geval bij!

Hellen Keuken

.